Nap mint nap találkozom azzal a problémával, hogy a beérkező árajánlat kérések sokszor csak annyit tartalmaznak, hogy “Szia, Weboldalt szeretnék, mennyibe kerülne?”. Ezen felül viszont érdemi részleteket nem osztanak meg az ügyfelek, ami miatt nagyjából lehetetlen beárazni a fejlesztést. Ebben a bejegyzésben összeszedtem, hogy milyen információkra lesz szüksége a webfejlesztődnek ahhoz, hogy pontos árajánlatot készítsen számodra.
Egy weboldal- vagy webáruház készítés ára rengeteg tényezőtől függ, így nem árt már az elején tisztában lenned azzal, hogy melyek azok a kiemelten fontos kérdések melyeket meg kell válaszolnod a tervezési fázisban. A bevezetőben említett sablon kérdésre nem lehet érdemben válaszolni, hisz gondolj bele: még egy kávé rendelésekor is el kell mondanod, hogy kérsz-e tejet, tejszínhabot, koffein mentes legye-e stb., a végösszeget pedig ezek alapján számolják.
Minden vásárlás vagy építkezés előtt, így új weboldal készítése esetén is először meghatározzuk, hogy mik az igényeink, mire szeretnénk használni, mit enged a költségvetés, majd ezek alapján elkezdünk megfelelő szakembert vagy vállalkozást keresni az elképzelések megvalósításához. Lássuk miket kell feltüntetned ahhoz, hogy árajánaltot tudj kérni a projektedhez!
Mutatkozz be, mint minden partnerednek!
Érdemes az elején néhány mondatban bemutatnod, hogy mivel foglalkozik a vállalkozásod, milyen termékeid és/vagy szolgáltatásaid vannak, kik a célcsoport, és összességében milyen eredményeket szeretnél elérni az új weboldallal. Sokat segít, ha ismered a konkurenciáidat, így azok online felületeit is meg lehet vizsgálni és akár azokhoz viszonyítani a fejlesztés volumenét.
Domain, tárhely, jelenlegi weboldal
A weboldal címe minden esetben az egyik legfontosabb pont. Ha jelenleg rendelkezel weboldallal, de azt megújítanád vagy lecserélnéd akkor azért célszerű közölni annak címét, mert úgy pontosabb képet kaphat a fejlesztő a rá váró munkáról.
Ha teljesen új honlapot szeretnél akkor is mindenképp jelezd, hogy milyen domain címet szeretnél hozzá. Ez azért fontos, hogy minél előbb le lehessen ellenőrizni, hogy szabad-e a kiválasztott cím és ha igen akkor meg tudd vásárolni.
Általában minden webfejlesztő (cég) biztosít tárhelyet a honlapod számára, de lehetőséged van saját hostingot is használni. Ha nem vagy biztos a dolgodban, nyugodtan hagyd nyitva a tárhely kérdését és kérj tanácsot a fejlesztőtől!
Kiemelt funkciók és elvárások
Ez rész lesz a legösszetettebb, mégis azt mondom, hogy nem kell feltétlenül túlgondolni a dolgot. Ügyfélként neked azt kell tudnod, hogy mire szeretnéd használni a weboldalt, illetve mit szeretnél nyújtani a felhasználóknak. Nem a Te dolgod pontosan meghatározni, hogy egy-egy adott gomb mit csináljon, de azért nem árt ha a kiemelt funkciókat össze tudod foglalni:
- Egy- vagy több lapból álljon a weboldal?
- Mi legyen a fő funkciója? Csak reklámfelületként szolgálna ami hozzá irányítja a látogatókat, vagy a weboldal lenne a tevékenységed alapja, mint egy blognál vagy webáruháznál?
- Weboldal vagy webáruház készüljön?
- Utóbbi esetén nagyjából hány terméked lesz, milyen jellegűek, és milyen funkciókat szeretnél? Pl.: bankkártyás fizetés, online számlázás, termék szűrők stb.
- Szeretnél-e marketing integrációkat mint pl. a Mailchimp, Facebook Pixel vagy Google Analytics?
Ne aggódj ha nem tudsz minden apró részletet előre meghatározni, ezzel nincs semmi baj! A konzultációk és brainstroming során szépen kitisztul majd a kép és minden a helyére kerül. A lényeg, hogy aktuális tudásod szerint próbálj pontos képet adni a fejlesztőnek a projektről!
Milyen legyen a design?
Ezen a ponton rengeteget lehet időzni, és nem véletlenül. A vizuális összkép nagyban befolyásolja a felhasználói élményt, ez pedig közvetve vagy közvetlenül de az értékesítésre is hatással van. Mindenképp tüntesd fel az árajánlat kérésben, hogy
- Van-e kidolgozott céges arculatod (logó, színek, tipográfia stb)?
- Van-e kidolgozott weboldal design terved? (ha igen, érdemes csatolni a levélhez)
- Ha nincs design terved akkor nagyjából mik az elképzeléseid? Az interneten rengeteg inspirációt találsz, érdemes gyűjteményt készíteni azokból az oldalakból melyek tetszenek és megosztani azt a fejlesztővel.
Képek és szöveges tartalom
A weboldalad nagyrészt képekből és szövegből áll, szóval ez egy kicsit sem elhanyagolható pont. A jól felépített tartalmat a Google is szereti, és jobb helyezést ad a találatok között, de a célközönséged is értékeli, ha releváns tartalmat talál a weboldalon.
Igazán profi weboldalt úgy lehet készíteni, ha tudod, hogy mit szeretnél mondani a látogatóknak és a szövegek nagy része előre meg van írva. Természetesen megesik, hogy menet közben itt-ott módosítani kell, és új ötletek is jönnek, de sokat segít a tervezésben ha a fejlesztő tudja, hogy mik a kommunikációs- és konverziós céljaid.
Akkor is el lehet kezdeni a munkát, ha nincs megírva a szöveg és csak vázlatpontokba szeded az egyes lapok célját, fejléceit. Ilyenkor a “Lorem ipsum” helykitöltő szöveget használjuk és a fejlesztést követően Te magad tudod átírni a szövegdobozok tartalmát.
A képek nagyon fontos része a weboldalnak. Akár saját, akár stock fotóból dolgoznál mindig tüntesd fel az árajánlat kérésben, hogy rendelkezésre állnak-e a kreatív anyagok vagy segítséget kérsz azok kereséséhez, elkészítéséhez!
Tartalomkezelés és karbantartás
Egy jól felépített WordPress weboldal tartalmának és beállításainak kezelése ma már nem igazán okoz problémát az átlag felhasználóknak sem, mégis érdemes átgondolni, hogy Te magad szeretnél foglalkozni ezzel vagy a fejlesztőt bíznád meg a feladatokkal.
Nagyon fontos és minden ügyfélnek elmondom, hogy a weboldalakat – ahogy szinte minden más rendszert is – karban kell tartani. A WordPress alaprendszerhez és a beépülő modulokhoz is gyakran jelennek meg frissítések melyeket tesztelés után telepíteni kell. Ez azért fontos, hogy minimálisra csökkentsük a biztonsági kockázatokat és garantálva legyen a helyes működés. Nem árt, ha a weboldalról rendszeres biztonsági mentés is készül, így egy meghibásodás esetén is elkerülheted az adatvesztést.
Az árajánlat kérésben mindig jelezd, hogy előreláthatólag hogy képzeled el a weboldal kezelését és karbantartását mivel ez szintén egy költség-befolyásoló tényező.
Készítsd el a brief-et!
A felsorolt pontok alapján már könnyen össze tudsz állítani egy dokumentumot ha új weboldal vagy webáruház készítéséhez szeretnél árajánlatot kérni. A legjobb, ha ugyanígy, különböző szakaszokra/témakörökre tagolva szeded össze a szükséges infókat, így a fejlesztő könnyebben átlátja a tartalmat mely alapján kikalkulálja neked a költségeket és a várható fejlesztési időtartamot. Neked is előnyös, ha készítesz egy ilyen összefoglalót hiszen Te magad is pontosabb képet kapsz a terveidről.
Valószínűleg a webdesigner még jópár kérdést fog feltenni, de a lényeg, hogy el tudtok indulni a projekttel. Az alapokkal mindketten tisztában lesztek, a fejlesztő tudja, hogy mit vársz tőle és Te is azt kapod amit szeretnél. Menet közben persze jöhetnek új ötletek, lehetnek módosítási igényeid, ez mindig benne van a pakliban és általában nem jelent problémát. Ilyenkor számolnod kell azzal, hogy az ár és a határidők is változhatnak, de ez mindig a helyzettől függ.
Ha segítségre van szükséged
Pontokba szedni sem feltétlenül egyszerű a fentieket, részletesen elemezni a célközönséget, megtervezni a funkciókat és a designt valamint elkészíteni a megfelelő tartalmat azonban méginkább nehéz. Általában ez nem is egyszemélyes munka – hiszen jónéhány szakterületet érint a dokumentum -, de igazából nem lehetetlen.
Ha úgy érzed, hogy segítségre volna szükséged akkor javaslom, hogy vess egy pillantást az Üzletfejlesztés szolgáltatásunkra! A tanácsadás, a kreatív brainstroming, a célközönség elemzés és egyéb, hatékonyság növelő megoldásokon túl teljeskörű webfejlesztés is a csomag része, így neked csak a saját munkáddal kell foglalkoznod, vagyis azzal, amiben igazán jó vagy.
Ha szeretnél nagyjából képbe kerülni a weboldal készítés árakkal akkor kattints ide és olvasd el a kapcsolódó bejegyzést a blogban!